viernes, 21 de abril de 2017

APRENEM LLEGINT


EL CONTE: LES FALLES

El conte és un gènere literari de narració curta en prosa que ha estat transmès de generació en generació i neix en la llar. Podem dir que:
  • Per al professor va a ser un suport, un instrument, un recurs per ensenyar per observar.
  • Per al nen és el vehicle per comprendre la realitat a través del món fantàstic i li permetrà enfrontar-se al món, desenvolupar la seva creativitat i pensar per si mateix.
A més, el conte té un valor educatiu i entre les seues funcions trobem:

  • Funció psicològica: satisfà la necessitat de coneixement i de pensament màgic-simbòlic i li crea hàbits d'atenció i identificació amb els personatges. 
  • Funció didàctica: eina pedagògica per ensenyar-li valors. 
  • Funció lingüística: permet consolidar els nivells semàntics i morfosintàctics, així com aspectes de comprensió lectora i retenció. 
  • Funció socializadora: transmet els «per què» socials «Pulgarcito» triomfa perquè és valent, «El gat amb botes» fa ric al seu amo perquè és astut. No és exagerat dir que “la literatura infantil, serveix d'adoctrinament social”. 
  • Funció terapèutica: donen explicació a determinats problemes que els nens estan vivint (gelosia, naixement d'un germà, solitud, separació dels pares….) 

A l’hora de seleccionar els contes per a treballar-los a l’aula hem de tindre en compte una serie de criteris com són: 
  1. L'edat dels alumnes. 
  2. L'extensió del text. 
  3. El llenguatge utilitzat. 
  4. L'estructura de la narració. 
  5. El tema triat. 
  6. La il·lustració. 

Per desenvolupar la unitat didáctica treballarem un conte que s’anomena Les Falles i el seu escriptor és Cano Peiró, un escriptor de Literatura Infantil i Juvenil. Ha eixit en l’editorial LA GALERA, en valencià i en castellà. Els protagonistes són la fallera major infantil i el president infantil d’una falla xicoteta. Explica de manera molt senzilleta i en vers, qué és la festa, quins són els actes principals: La Crida, L’arreplegà dels ninots, La Plantà, La Despertà, L’Ofrena, La Mascletà, La NIt del Foc, La Cremà… a més d’explicar quin és el significat, el simbolisme de la festa (La renovació de la vida, l’adveniment de la Primavera, la crema de tot allò caduc i roín…) Per a que no siga una obra purament explicativa, també hi ha una xicoteta trama argumental, una anècdota que és el fil conductor de la història protagonitzada pels dos xiquets fallers.

Aquí us deixo una imatge perquè vegeu el bonic que és.




El conte és un recurs molt enriquiridor que ens permet treballar moltes coses. A més podem fer activitats com per exemple: abans d'obrir el llibre observarem la seua portada, la contraportada, contarem les pàgines, veurem qui és l’autor, etc. Durant la narració, augmentaré el grau d'atenció dels nens/as fent canvis en l’entonació i posant més èmfasi durant els diàlegs. Després de llegir farem preguntes, parlarem dels personatges, els paisatges i els noms de les coses que apareixen en les diferents escenes. Posarem atenció en la fallera i faller i parlarem de com van vestits i com s’anomenen les diferents peces de roba, etc.


Us animo a llegir-ho.

Fins a la pròxima.

No hay comentarios:

Publicar un comentario