sábado, 22 de abril de 2017

MÉTODES DE APRENENTATGE DE LA LECTO-ESCRIPTURA A INFANTIL

MÈTODES SINTÈTICS 

Parteixen del coneixement de les lletres aïllades, després la formació de les síl·labes i a poc a poc la lectura i escriptura de paraules, frases i oracions, emprant les lletres i combinacions sil·làbiques que ja coneixen. En conèixer més lletres i combinacions sil·làbiques, es va augmentant la capacitat de lectura i escriptura dels nens, fins que arriben a conèixer tot l'alfabet i poden llegir i escriure tot. Seguint aquest mètode, quan s'ensenyen noves paraules, aquestes han de contenir lletres i combinacions sil·làbiques que ja han estat apreses amb anterioritat.



Positiu:
  • És un procés eficaç per la correspondència entre fonema-grafema. 
  • Permet l'associació d'imatges visuals, auditives, motrius i tàctils. 
  • Fa del nen un lector autònom en disposar de “la clau” de la lectura. 
  • És un sistema econòmic en temps i energia. 
  • Dóna a conèixer l'estructura de l'idioma. 
  • Aconsegueix una articulació correcta. 
Negatiu:

  • Afavoreix únicament la memorització mecànica. 
  • S'impedeix la velocitat lectora per captar un camp visual molt reduït. 
  • El comportament seguit en el lector produeix deficiències lectores. 
  • Impedeix el descobriment personal de la lectura. 
  • Se sacrifica la comprensió del text (lectura intel·ligent) per privilegiar el desxiframent (lectura mecànica). 

ANALÍTICS O GLOBALS.

Parteixen de les estructures més complexes del llenguatge, lectura de paraules o frases, que després es divideixen en síl·labes i paraules, respectivament, per al seu aprenentatge. Es fonamenten que els nens perceben els objectes i paraules globalment i després passen als detalls. Per això es parteix de la lectura de frases o paraules fins arrribar a poc a poc al reconeixement de les síl·labes i lletres que les constituixen. Partint d'aquestes idees han sorgit diversos mètodes.




Positiu:
  • Respon a la percepció infantil i al moviment dels ulls per unitats. 
  • Fomenta la motivació i l'actitud creadora. 
  • Impulsa el treball intel·lectual i la recerca personal. 
  • L'observació visual i la retenció contribueix a una millor adquisició de l'ortografia, etc.
Negatius:
  • Les unitats excessivament àmplies (frases) per la seua complexitat corren el risc de conduir al fracàs. 
  • No és possible la identificació de paraules noves sense el coneixement del codi escrit. 
  • S'afavoreix la inexactitud i invenció en la lectura. 
  • No considera la percepció i activitat auditiva bàsiques. 
  • El procés d'aprenentatge és més lent en implicar el coneixement de totes les paraules com a unitats diferents entre si, etc. 

ECLÈCTICS O MIXTS. 

No segueixen cap de les adreces citades abans, sinó que prenen diversos aspectes positius dels mètodes analítics i sintètics, és a dir, que adopten els avantatges que ofereixen els altres mètodes.
Nosaltres treballarem utilitzant aquest últim mètode tenint en compte algunes de les seues característiques com per exemple:

  • Es comença per les majúscules (el traç és més senzill)
  • Es parteix de la idea que tots saben llegir i escriure.
  • Els errors no es corregeixen (procés de construcció).
  • El professor accepta el ritme d'aprenentatge de cada alumne.
  • No s'usa el llibre de text.
  • Els temes de treball es marcaran en funció de les seqüència didàctiques que s'elaborin.
  • Es treballa des de la motivació “amb ganes s'aprèn millor”.
  • Des que els nens/as arriben a classe els presentarem l'abecedari, preferiblement sense imatges (en 3 anys en majúscula, en 4 anys en majúscula i minúscula i en 5 anys en minúscula). Cadascuna de les lletres es presentarà amb el seu nom o amb alguna paraula significativa per a ells.

Com treballarem amb aquest mètode? Doncs utilitzarem diferents tipus de text com a noms propis, llestes, publicitat (anuncis), periòdics, receptes de cuina, còmics, novel·la/relats, carta, nota, missatges, poesies, endevinalles, refranys, creació dels propis contes…

Fins a la pròxima!

No hay comentarios:

Publicar un comentario